Alena Barysevich
Biography
Dr. Alena Barysevich is a specialist in Applied Linguistics and the teaching and learning of French as a Second/Foreign Language. She is interested in sociolinguistic competence in L2, sociodidactics, language pedagogies and technologies, FSL teaching in minority environments, and plurilingualism in language planning and development. She has extensive experience in professional training and in the design, development and evaluation of new online, hybrid and face-to-face programs and curricula.
Dr. Alena Barysevich est spécialiste en linguistique appliquée et en didactique du français langue seconde/étrangere. Elle s’intéresse à la compétence sociolinguistique en L2, à la sociodidactique, aux pédagogies et technologies des langues, à l’enseignement du FLS en milieu minoritaire, au plurilinguisme dans la planification et le développement des langues. Elle possède une vaste expérience dans la formation professionnelle ainsi qu’à la conception, le développement et l’évaluation de nouveaux programmes et cursus en ligne, hybrides et en présentiel.
If you’re interested in pursuing a Master’s or PhD, send me an email. I look forward to hearing from you!
Education
- Ph.D., Sociolinguistics, University of Western Ontario
- M.A., French Studies/Linguistics, University of Western Ontario
- D.E.A., Interdisciplinary Studies, Université Libre de Bruxelles
- B.A.H. & B. Ed., French Studies & Applied Linguistics, Minsk State Linguistic University
Research Interests
- Applied Linguistics, (Socio)Didactics, French Language Teaching & Learning
- Didactics of French as a Second Language in Canadian Context (Minority Setting)
- Bilingual/Plurilingual/Minority Language Education at University Level
- XXI Century Approaches to FSL:
- Socio-Constructivist Theory of Teaching & Learning
- Experiential Learning
- Action-Oriented Approach
- Task-Based Instruction
- Genre-Based Approach
- Competence-Based Approach
- FSL Training, Mentoring and Consulting in New Approaches to FSL Teaching and Learning
- Internet-Based Language Learning and Pedagogy
- Sociolinguistics & French Language
- Acquisition of Sociolinguistic Competencies in Oral Speech
- Language Variation and Change in Contact Languages
- Bilingual/Minority Language Education
- Franco-Ontarian French
Selected Research
- 2022-2023: Investigating the Benefits of Translanguaging Pedagogy in a Language School at a Canadian University (Principal Investigator). Research Assistants: W. Lindinger, E. Langlois. Supported by: AVPA Scholarship of Teaching and Learning Grant.
- 2022-2023: Fundamentals of Language and Language Learning (Principal Investigator). Co-Investigator: L. Smeets. Collaborators: E.-A. Cominetti, P. Rodriguez-Mata, W. Lindinger, N. Duarte, D. March. Supported by: SSHRC Institutional Grants and Learning Enhancement Fund.
- 2019-2021: Educational Learning Tools: Machine Translation and Language Correctors (Principal Investigator). Research Assistant: C. Costaris.
Selected Publications
- Barysevich, A. et Fortin-Choquette, R. (2021). Enseigner la poésie engagée de façon engageante : Instagram. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14, 1-24. Érudit.
- Barysevich, A. et Costaris, C. (2021). Traducteurs automatiques neuronaux comme outil pédagogique : DeepL dans l’apprentissage de français L2/LE. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14, 1-16. Érudit.
- Barysevich, A. & Smeets, L. (2021). Fundamentals of Language and Language Learning: A Collaborative Initiative for the Implementation of a Common Online Training Component in the First-Year Language Curriculum. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14, 1-18. Érudit.
- Lebel, M.-E., Barysevich, A. et Viswanathan, U. (2018). Le groupe de discussion et le suivi des pairs : un outil pour transposer le CECR à la classe de langue seconde. The Canadian Modern Language Review/La Revue Canadienne des Langues vivantes, 74(4), 650-670.
- Viswanathan, U., Lebel, M.- E. et Barysevich, A. (2018). Un dispositif pour promouvoir et soutenir l’authenticité des interactions en classe de langue seconde. Nouvelle Revue Synergies Canada, 11, 1-8. Érudit.
- Lebel, M.-E., Viswanathan, U. et Barysevich, A. (2017). Interaction orale et production écrite : inférer pour mieux communiquer. Cahiers de praxématique, 68.
- Barysevich, A. et Lebel, M.-E. (2016). Action, tâche, genres de texte et apprentissage expérientiel : l’Ecole de Toronto. Langues modernes, 3, 77-83.
- Barysevich, A., Lebel, M.-E. et Viswanathan, U. (2016). Stratégies de communication et de négociation du sens dans un cours de français à vocation universitaire: étude de cas. Cahiers de l’APLIUT, 35(1).
- Barysevich, A. (2012). Lexical variation in contact language situation: Identity or social conditioning?. Proceedings of the XIVth International Conference on Methods in Dialectology, 57, 293-305.
- Barysevich, A., D’Arcy, A. & Heap, D. (2013). Proceedings of Methods XIV (Vol. 57), Germany: Peter Lang.
- Barysevich, A. & Asahi, Y. (2012). Review on the fourteenth international conference on Methods in Dialectology. [Review of the book]. Dialectologia, 8.
- Barysevich, A. et Heap, D. (2010). Les Lectures de l’Atlas linguistique de la France de Gilliéron et Edmont. Du temps à l’espace. [Compte rendu du livre Les Lectures de l’Atlas linguistique de la France de Gilliéron et Edmont. Du temps à l’espace]. Dialectologia, 1.